Hoitosuhdetyöskentely
Mielenterveyshoitotyössä hoitajan omalla suhtautumisella ja
persoonan käytöllä sekä luottamuksellisuudella on tärkein vaikutus potilaan
hoidon kannalta. Hoitosuhdetyöskentely lähtee potilaan tarpeista. Tässä on
erityisen tärkeää ensikontakti ja empatian sekä luottamuksen välittyminen
potilaalle. (Hyvärinen 2017: luento.)
Koska mielenterveyspotilaiden elämässä on usein ollut
pettymyksiä ja traumoja, luottamuksellisuus korostuu yhä vahvemmin ja luottamus
on erityisen herkkää. Pienetkin kolhut saattavat huojuttaa luottamusta ja jos
luottamus karisee, ei hoitosuhteella voi olla tulevaisuutta. Vain luottamalla
hoitajaan, potilas saa oikeasti tunteen siitä, että häntä autetaan eikä häntä
hylätä yksin. (Kuhanen ym. 2013: 159.)
Potilasta hoidetaan
kokonaisvaltaisesti ja yhteisymmärryksessä hänen kanssaan (toisinaan se ei ole
mahdollista, jos potilas on liian sekava). Tärkeää mielenterveyspotilaan
hoitotyössä on myös moniammatillisen hoitoryhmän työskentely, kuitenkin niin
että potilas saa luotua omahoitajaan luottamuksellisen suhteen hoidon onnistumisen
kannalta. Potilaan täytyy luottaa hoitajaan, sillä se on edellytys
potilaslähtöisen hoitotyön onnistumiselle. Parhaimmassa tapauksessa
hoitohenkilökunnalla ja potilaalla on yhteinen linjaus ja tavoitteet hoidolle.
Hoitotyössä tehdään aina hoitosuunnitelma yhteistyössä potilaan ja
mahdollisesti myös omaisten kanssa. (Kuhanen ym. 2013: 152-156.)
Hoitosuhdetyöskentelyn vaiheet ovat:
Tutustumisvaihe. Tässä
vaiheessa potilas ja hoitajat tutustuvat ja aloittavat luottamuksen suhteen syntymisen.
Hoidon tarkoitus ja yhteiset sopimukset tulevat potilaalle selkeiksi. Niiden
täyttyy olla hyvin konkreettisia ja seurattavissa olevia. Asetetaan myös
tavoite hoidon kestolle.
Työskentelyvaihe. Työskentelyvaiheen
vuorovaikutuksessa keskitytään juuri niihin potilaan oireisiin, jotka vaikuttavat
hänen elämäänsä. Työskentelyvaiheen tärkein väline on keskusteluapu. Tässä
vaiheessa usein esiintyy vastarintaa ja vahvaa tunteiden siirtoa. Hoitajan
tulee jakaa potilaan tunteet ja vastata potilaan pelkoihin olemalla läsnä ja
luottamuksellinen.
Päättymisvaihe. Tarkoitus
on antaa potilaalle tukea vain niin kauan, kuin hän sitä tarvitsee. Hoitosuhde
on tullut päätökseen illoin kuin molemmat osapuolet kokevat, ettei
hoitosuhdetta enää tarvita potilaan selviytymiseksi. Hoitosuhteen päättyminen
ei aina tarkoita, että potilas olisi parantunut vaan hän on myös voinut oppia
hallitsemaan oireitaan. (Kuhanen ym. 2013: 170-174; Hyvärinen 2017: luento.)
Hoitajan tulee olla empaattinen, kuunteleva, ymmärtävä,
läsnä, ei tuomitseva ja sairauden luonteen mukaan tarpeeksi säännöllinen ja
myöskin tiukka. Hoitajalla on niin suuri rooli hoidon onnistumisessa, että
pienetkin yksityiskohdat, sanat ja teot, voivat vaikuttaa potilaan paranemiseen
niin hyvässä kuin haitallisessakin mielessä. Hoitajan on oltava todella
sitoutunut potilaansa hoitoon eikä siinä oman elämän ongelmille ole sijaa tai
ainakaan se ei saa millään lailla heijastua hoidossa. Hoitajalla on runsaasti
asioita joita hänen pitää pohtia mielenterveyspotilaan hoidossa. Jokainen
potilas on yksilö eikä esimerkiksi asioiden suoraan sanominen l. konfrontaatio
sovi heistä kaikille. (Hyvärinen 2017: luento.)
Hoitosuhdetyöskentelyssä ilmenee transferensseja. Ne ovat tunteita, joita potilaassa herää omien
kokemusten ja henkilöhistoriansa pohjalta ja jotka saattavat heijastua
hoitosuhteeseen. Transferenssitunne on positiivinen tai negatiivinen. Jos
potilas on erityisen sairas, transferenssitunteet tulevat yleensä herkemmin
esille. Nämä tunteet ja reaalinen kokemus ovat aina sekoitus hoitosuhdetyössä. Vastatransferenssitunne on potilaan
herättämä tunne hoitajassa. ”Jokin vaivaa minua tässä suhteessa”-lause kuvastaa
hyvin tätä tunnetta. Sitä tapahtuu useinkin hoitotyössä, mutta se on tärkeää
tunnistaa ja päästä siitä huolimatta hoitotyössä eteenpäin. (Kuhanen ym. 2013:
167; Hyvärinen 2017: luento.)
Hoitosuhdetyöskentelyyn kuuluvat myös täydentävät tunnereaktiot jotka hoitajassa heräävät, kun potilas ei
puhu. Nämä ovat tärkeä hoitotyön työkalu potilaan tulkinnan kannalta. Distanssilla tarkoitetaan etäisyyttä,
joka hoitajalla on potilaaseen. Rooli on neutraali ja etäisyys käsittää
fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ammatillisen työskentelytavan. Potilas voi
tehdä vastarintaa hoidolle, jolloin
tuleekin avata potilaan kanssa, mitä hän oikeastaan vastustaa. (Kuhanen ym. 168-169;
Hyvärinen 2017: luento.)
Esimerkkinä potilas voi vastustaa puhumista, koska kokee sen
pelottavana. Potilas voi kokea pelottavana paranemisen ja hoitosuhteen
päättymisen, jolloin hän voi alkaa vastustaa hoitoa.
Hoitajan ammatillisuus täytyy aina muistaa; hoidetaan
potilasta ja rooli täytyy kaikesta huolimatta säilyä tarpeeksi etäisenä. Hoidon
laatu perustuu aina hoitosuunnitelmaa ja hoidolla on tietty tavoite. Kun
tavoite on saavutettu, hoitosuhde päättyy ja hoitajan on pystyttävä päättämään
se. Omille tunteille tai kiintymykselle ei siinä anneta sijaa. Toisinaan
kuitenkin voi syntyä kiintymys hoidettavaan ja herätä myös tunteita, tällöin on
erityisen tärkeää säilyttää ammatillisuus ja miettiä kuinka tällaisesta
vasta-transferenssitunteesta voisi selviytyä ilman, että se haittaa
hoitosuhdetta. (Hyvärinen 2017: luento.)
Olemme kuitenkin vain ajattelevia ja tuntevia ihmisiä, eikä
sille voi mitään eikä sitä vastaan voi väkisin taistella. Voisin kuvitella
tilanteen hankaluuden, jos hoitajana potilas herättäisi minussa kiintymystä.
Omaa ammatillisuutta täytyy tarkastella ja pohtia ja muistaa aina
ammatillisuuden rajat sekä ammattietiikka. Jos tekee työtä seuraten oman
ammattinsa etiikkaa ja osana moniammatillista hoitotiimiä, on ehkä vaikeampi
”eksyä”. Uskomme, että jokainen hoitaja tarvitsee kollegiaalista tukea sekä
keskusteluapua jaksaakseen.
Hoitajan on osattava kuunnella myös potilaan hiljaisia
merkkejä, kun potilas ei puhu. Empatiakyvyn tärkeyttä täytyy korostaa, hoitajan
eläytyvä kuunteleminen ja inhimillisyys ovat hoidettavalle
mielenterveyspotilaalle todella tärkeitä. Potilaan on koettava olevansa tärkeä
ja arvokas vaikka onkin sairas. Jokaisen ihmisen ihmisoikeutta ja ihmisarvoa
tulee ehdottomasti kunnioittaa jokaisessa hoitosuhteessa. Hyvässä ja
luottamuksellisessa hoitosuhteessa potilas harjoittelee puuttuvia
ihmissuhdetaitoja, korjaa vääristyneitä käytöstapoja, saa luottamusta ja kokee
onnistumista.
Hoitajan tehtävänä on vahvistaa potilaan omia kykyjä ja
auttaa paranemisessa, kuitenkin niin että potilas tekee prosessia itse ja
opettelee selviytymään kriiseistä ja vaikeuksista itsenäisesti. Hoitaja ei voi
ratkaista potilaan ongelmia yksin, eikä pidäkään. Potilaasta itsestään
löydetään voimavaroja ja keinoja jotka myös tulevaisuudessa auttavat häntä.
Hoitajan ja potilaan välinen suhde on dialogista; vastavuoroista ja molemminpuolista. Ihmistä hoidetaan
kokonaisvaltaisesti, hänet kuullaan kokonaisuutena ja häntä ymmärretään.
Hoitajan on ymmärrettävä oikeasti potilaan maailmaa ja kokemuksia voidakseen
asettua hänen rooliinsa ja tarkastella asioita potilaan perspektiivistä. Hoidon
on oltava avointa ja läheistä ja potilaan hyväksyvää. (Kuhanen ym. 2013: 155,
157.)
Potilas on hoidossa sairauden vuoksi, mutta sisällä asuu
ihminen joka ei eroa meistä muista millään tavalla. Hän on aivan samanarvoinen
yksilö, tietenkin oma persoonansa, kuin me muutkin maan päällä. Hän on yhtä
tärkeä, osaava, hyväksyttävä ja rakastettava ja se hänen tulee saada hoidon
aikana kokea, hyväksytyksi tuleminen.
Hoitaja ottaa potilaan omana itsenään vastaan ja hoitaa
potilaan omista voimavaroista ammentaen. Voimaantuminen on tärkeä prosessi
mielenterveyspotilailla ja sen avulla löydetään niitä voimavaroja, joita
potilaalla on ja joita käytetään paranemiseen. Kun mielenterveyspotilas on
aivan rikkinäinen, hoitaja voi ottaa potilaan kestämättömän tunteen kantaakseen
mutta palauttaa sen potilaalle, kun hän on tarpeeksi vahva ottamaan sen
takaisin ja käsittelemään sen. Hoitaja voi toimia myös potilaan apu-minänä; tekee potilaan puolesta
sellaisia päätöksiä joihin hän ei itse kykene. (Kuhanen ym. 2013: 158;
Hyvärinen 2017: luento.)
Todella tärkeää hoitajan osata tunnistaa, missä vaiheessa
potilas on tarpeeksi vahva. Omahoitajuus kyllä tukee tätä, jolloin potilaan
kanssa on pitkään tehty työtä ja prosessi on hoitajan arvioitavissa. Potilas
tunnetaan ja hänen edistymistä on läheltä seurattu ja tuettu.
Mielenterveyspotilaan hoitotyö on prosessi ja hoitajan täytyy
myös hyväksyä potilaan oma eteneminen ja omien voimavarojen palautuminen.
Paraneminen ei tapahdu hetkessä eikä mitään saada heti valmiiksi. Hoitajalta
edellytetään myös paljon eikä tällainen työ mielestämme sovi kenelle vain.
Uskomme, että alalle vaaditaan kutsumusta ja erityistä mielenkiintoa
mielenterveysongelmiin. Itse emme tiedä, olisimmeko tarpeeksi vahvoja
auttaaksemme psyykkisesti sairaita ihmisiä, vaikka mielenterveyden ongelmat ovatkin
mielenkiintoisia ja haluamme perehtyä niihin. Pelkäisimme ehkä sairastuvamme
itse tai ottavamme toisten ongelmat liikaa omalle vastuulleni…Toisaalta onnistumisen
kokemukset ovat palkitsevia, ajatus siitä, että voisin auttaa jotakin ihmistä
parantumaan ja jatkamaan elämäänsä, on tavoiteltavaa. Ihmisyys on niin
moniulotteinen asia, katsoessamme ihmisiä vain ulkokuoreen, emme välttämättä
voi tietää, mitä sisällä tapahtuu. Toisaalta on myös pidettävä mielessä; jos
ihminen ei halua apua eikä häneen voida käyttää pakkohoidollisia keinoja, emme
voi juurikaan tehdä mitään…Pakkohoidolle on aina oltava hoidolliset perusteet
(Hyvärinen 2017: luento).
Hoitosuhdetyöskentelyssä suhteen aloittamisen ohella yhtä
tärkeää on hoitosuhteen päättäminen. Tämä vaatii suunnitemallisuutta
(hoitosuunnitelma) sekä riittävää läpikäymistä. Hoitosuhdetta ei päätetä kuin
seinään, mikä voisi olla potilaalle haitallista, vaan se tapahtuu vähitellen.
Jos hoitosuhde on ollut pitkä ja intensiivinen, sen päättäminen molemmille
osapuolille voi olla vaikeampaa ja kipeämpää kuin lyhyen hoitosuhteen.
Hoitosuhteen päättyessä täytyy varmistaa, että potilas pärjää ja
jakosuunnitelma on selvillä. Potilas ei saa missään nimessä kokea hylätyksi
tulemista, vaan häntä kannustetaan ja tuetaan myös hoitosuhteen päättämisessä.
Tämä päätös tulee olla yhteinen ja yksimielinen ja potilaan psyykkinen vointi
on etusijalla. Kun onnistunut hoitosuhde on päätetty onnistuneesti, muodostuu
potilaalle luottamus hoitohenkilökuntaan sekä luottamuksellinen kokemus
yhteistyöstä. Nämä kantavat häntä tulevaisuudessa ja auttavat jaksamaan, vaikka
hoitosuhde on päättynyt. (Kuhanen ym. 2013: 173-174.)
Lähteet:
Hyvärinen, Kari. 2017. Luentomateriaali.
Kuhanen, Carita - Oittinen, Pirkko - Kanerva, Anne - Seuri, Tarja - Schubert, Carla. Mielenterveyshoitotyö. 2013. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Toivio, Timo - Nordling, Esa. Mielenterveyden psykologia. 2013. Porvoo: Bookwell Oy.
Lähteet:
Hyvärinen, Kari. 2017. Luentomateriaali.
Kuhanen, Carita - Oittinen, Pirkko - Kanerva, Anne - Seuri, Tarja - Schubert, Carla. Mielenterveyshoitotyö. 2013. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Toivio, Timo - Nordling, Esa. Mielenterveyden psykologia. 2013. Porvoo: Bookwell Oy.
Kommentit
Lähetä kommentti